Back to Blog

F*CK M1CR0S*FT!

F*CK M1CR0S*FT!

In deze scene zit het niet mee want de PC die nodig is gaat automatisch updates installeren. Tja, da's niet handig inderdaad. Onlangs had een klant van ons ook problemen die herleid konden worden naar Microsoft.

Een tweetal openstaande facturen van bij elkaar 2,84 Euro zorgen ervoor dat een cruciaal onderdeel van het financiële proces niet kon worden uitgevoerd.

Wat was er aan de hand?

Een tijd geleden heeft een gebruiker in Azure een abonnement aangemaakt. De gebruiker heeft een credit card opgevoerd waarmee de Azure diensten automatisch konden worden betaald.

De medewerker ging uit dienst en na een tijd heeft de vorige IT leverancier het account verwijderd uit de Azure omgeving. De openstaande bedragen werden nog netjes geïncasseerd via de credit card. Maar deze werd onlangs opgezegd omdat men ging switchen naar Juni.co waar onder andere virtuele credit cards aangemaakt kunnen worden - mooi systeem trouwens, maar daarover mee in een andere post.

Het opgeggen van de American Express card leidde tot openstaande facturen bij Microsoft en daarvoor werden automatisch facturen gestuurd naar..... je raadt het al: de oude medewerker. Die email werd gebounced maar daar kijkt Microsoft niet naar. Na een aantal herinneringen en een periode van niet betalen van openstaande facturen zijn de Azure diensten stopgezet.

Een onderdeel van deze diensten was een zogenaamde Azure Storage waarop data werd opgeslagen. De data die hierop werd opgeslagen waren inkomende facturen van leveranciers die via Microsoft Business Central door een plugin werden ingescand en opgeslagen op de Azure Storage. Na opslaan kan het goedkeuringsproces worden gestart zodat leveranciers kunnen worden betaald. Dat kon nu dus niet meer en daardoor liep de klant het risico dat het inkoopproces gevaar zou lopen.

Het effect is dat er niet aan de leververplichting zou kunnen worden voldaan en dat zou schending van de afspraken met klanten betekenen. Totaal niet wenselijk dus!

Door adquaat reageren van mijn collega is snel contact gezocht met Microsoft waarna een administratief proces werd gestart om het eigenaarschap van het abonnement kon worden overgezet naar ons zodat ook een nieuwe credit card kon worden opgeslagen. Dat kon dus niet omdat het abonnement was gelocked.....

Zo leidde een openstaande vordering van 2,84 bijna tot een schadepost van duizenden, zo niet tienduizenden Euro's.

Hier is trouwens de trailer van de hilarische Netflix serie Space Force.

 

Back to Blog

Wil je ook slimmer werken?

Blijf je concurrent voor en neem contact met ons op!