Het nut en de noodzaak van een goede website

De tijd dat een website hebben een luxe was en alleen weggelegd was voor de grote partijen, is al enige tijd voorbij. Toch zijn er veel MKB-bedrijven die zich afvragen of zij dit ook nodig hebben en vooral of het voor hen rendement oplevert. Om deze vraag te beantwoorden hebben wij een lijstje gemaakt, waarmee het duidelijk wordt dat het hebben van een goede website ook voor jou noodzakelijk is.

De tijd dat een website hebben een luxe was en alleen weggelegd was voor de grote partijen, is al enige tijd voorbij. Toch zijn er veel MKB-bedrijven die zich afvragen of zij dit ook nodig hebben en vooral of het voor hen rendement oplevert. 

 

Om deze vraag te beantwoorden hebben wij een lijstje gemaakt, waarmee het duidelijk wordt dat het hebben van een goede website ook voor jou noodzakelijk is. 

 

  1. Vindbaar op Google 
    Ben je op zoek naar een bedrijf die iets voor jou kan betekenen? Wat is de eerste stap die je zelf doet? Inderdaad, iedereen gaat tegenwoordig gewoon even Googlen om een oplossing, een passend bedrijf of product te vinden. Liefst 96% van de zoekers gebruikt Google om het gewenste product of dienst te vinden.  
    Als je een website ben je sowieso vindbaar, maar om te zorgen dat je website goed scoort in Google, zorg je voor een goede SEO.  
  1. Online etalage 
    Potentiele klanten verwachten in veel gevallen een website. Hier komen mensen die naar u gezocht hebben, of zijn geadviseerd om naar jouw bedrijf te gaan kijken, of misschien hebben zij een advertentie gezien. Het geeft hun een zekerheid dat het bedrijf (nog) bestaat. Ook hoe de website eruitziet zorgt of de potentiele klant je als een serieuze partij ziet. In één oogopslag moeten zij een klik hebben met je bedrijf en kunnen vinden waarvoor ze komen. Ze kunnen door een website een beeld vormen over jouw bedrijf en daardoor vergroot je de kans dat zij beslissen om zaken met je te willen doen. Verder is het een laagdrempelige manier voor een eerste contact, voelen ze geen druk en kunnen zij rustig rondkijken.    
  1. 24/7 bereikbaar 
    Een website is 24/7 toegankelijk voor informatie aan je huidige klanten, maar ook aan potentiele klanten. Zij kunnen zelf bepalen wanneer zij jou via de website benaderen of een bestelling plaatsen. Geld verdienen als jij slaapt? Dat klinkt toch goed?! 

    Daarnaast kan je in minder tijd en tegen lagere kosten meer werk verrichten. Het beantwoorden van bijvoorbeeld een e-mail vraagt minder tijd en kosten dan een schriftelijke of telefonische afhandeling. Ook kun je het mailtje ook beantwoorden op een tijdstip dat voor jou uitkomt. Hierbij geldt ook dat het e-mailadres meetelt! Een zakelijk e-mailadres dat gekoppeld is aan je website zorgt voor een beter vertrekpunt bij het opbouwen van zakelijke relaties dan bijvoorbeeld een Gmail-account. 
  1. Meetbaar 
    De resultaten van een website zijn meetbaar. Statistieken kunnen je precies vertellen hoeveel bezoekers op je website zijn geweest en waar zij vandaan komen. Welke pagina’s in de smaak vallen en welk percentage bijvoorbeeld een bestelling heeft geplaatst. Aan de hand van deze gegevens kan jij je website optimaliseren. 
  1. Meer omzet 
    Doordat klanten zelf kunnen bepalen wanneer zij jou benaderen, wordt de drempel om een offerte op te vragen of een bestelling te plaatsen ook verkleind. Een mooi ontworpen site nemen klanten daarnaast serieuzer, waardoor ze eerder grotere bestellingen of opdrachten afnemen. Investeren in online promotie lijkt overigens een belangrijke onderscheidende factor te zijn tussen de meest succesvolle websites en de rest. Vooral investeringen in zoekmachines en een professioneel design betalen zich binnen de succesvolle kopgroep uit. 
  1. Een groot bereik  
    Iedereen zit tegenwoordig op internet en zodoende kan je al deze mensen via internet benaderen. Ook de mensen die niet in de buurt van je winkel of bedrijf wonen, kunnen je vinden! Ook kan je door middel van internetmarketing heel wat potentiele klanten benaderen. Hierbij kan je denken aan SEO, SEA, social media en nieuwsbrieven. Het is daarnaast vaak minder duur dan traditionele alternatieven. Op televisie of de radio komen is bijvoorbeeld veelal erg prijzig, terwijl Youtube een gratis platform biedt. 
  1. Responsive 
    Zoals aangegeven, iedereen zit op internet! Maar vooral via de smartphones. Zorg er voor dat jouw website er ook op een telefoon goed en professioneel overkomt. Ook geeft Google websites die geoptimaliseerd zijn voor het gebruik van mobiele apparaten voorrang bij het gevonden worden. Om deze redenen is het al belangrijk om een responsive website te hebben, maar vooral omdat het klantvriendelijk is. 

Wij begrijpen dat jij vooral bezig wilt zijn met het verkopen van jouw producten en diensten! Heb je geen tijd om jouw website te onderhouden, of te ontwikkelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we kunnen bekijken wat wij voor jou kunnen betekenen. 

 

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Gerelateerde artikelen