Hoe ziet de optimale landingspagina eruit?

Een landingspagina heeft als doel om je bezoekers te overtuigen van jouw dienst of product en hen aan te sporen tot actie. Een goede landingspagina werkt vertrouwen, overtuigt, is toegankelijk en een bevat een sterke call-to-action. Een optimale landingspagina is dan ook essentieel voor jouw doel, of dit nu een ingevuld contactformulier, een bestelling, een inschrijving of een download is!

Maar waar voldoet een optimale landingspagina aan? Hieronder hebben wij 13 tips voor jou op een rijtje gezet. 

 

  1. Houd het simpel
    Houd je landingspagina schoon en zorg voor zo min mogelijk afleiding, zoals een menunavigatie of hyperlinks. Hierdoor kunnen bezoekers zich beter focussen op het belangrijkste ; de call-to-action. Communiceer ook maar één duidelijke boodschap en houd het simpel. De optimale landingspagina heeft maar één doel. 
  1. Belangrijkste informatie staat boven de vouw
    Plaats de belangrijkste informatie en de call-to-action boven de vouw, het bovenste gedeelte van de landingspagina waarvoor men niet hoeft te scrollen. Binnen één oogopslag moet het voor de bezoeker duidelijk zijn:

    1. Bij wie ben ik? (logo en titel)
    2. Wat kan ik op deze pagina doen?
    3. Wat zijn de voordelen hiervan? (vaak in bullets)
    4. Call-to-Action (de aanzet voor bezoekers om de actie uit te voeren)

    Cruciaal hierbij is, bekijk je pagina ook op mobiel! Staat hier de belangrijkste informatie ook boven de vouw? Dit wordt namelijk nog vaak vergeten. 
  1. Zorg voor een kort en relevant invulformulier
    Je bezoekers hebben geen zin om onnodig veel velden in te vullen en heel veel gegevens te moeten achterlaten voordat zij krijgen wat zij willen. Zorg dat je enkel de meest belangrijke informatie vraagt en maak inzichtelijk waarom je deze gegevens nodig hebt en hoeveel informatie de bezoekers achter moeten laten. Maak transparant wat je met hun gegevens doet.  
  1. Benadruk de voordelen 
    Toon kort en bondig de voordelen van jouw dienst of product. Bij voorkeur met bijvoorbeeld bulletpoint, graphics of vinkjes, zodat de opsomming overzichtelijk is en snel te scannen is. Benoem hierin vooral wat de klant concreet aan jouw product of dienst heeft. 
  1. Zet de call-to-action centraal
    Zorg voor één duidelijke call-to-action. Een goede call-to-action bestaat uit enkele woorden, is actiegericht en heeft een opvallende en afwijkende kleur. De tekst op de button moet een activerende tekst zijn. Beschrijf wat er gebeurt als je op de button klikt. Bijvoorbeeld: ‘Ik meld mij aan voor de workshop’ of ‘Voltooi mijn aankoop’. 
  1. Wees persoonlijk 
    Een goede landingspagina spreekt potentiële klanten aan. Ken je klant, geef je bedrijf een gezicht en spreek je klanten persoonlijk aan. Een ‘echte’ foto van lachende klanten of jouw team verhoogt het vertrouwen van bezoekers en daarmee ook de conversie.  
  1. Wek vertrouwen 
    Wek vertrouwen door het tonen van logo’s, keurmerken, certificaten, reviews, testimonials en de belangrijkste contactinformatie en zorg voor een beveiligde website (https). Bewust of onbewust nemen bezoekers dit mee in hun besluitvorming.  
  1. Zorg voor een consistente boodschap 
    in de begeleidende berichten die naar je landingspagina verwijzen (advertenties, social media berichten, spotje e.d.), de titel van jouw landingspagina, de header van je landingspagina en in de call-to-action dient dezelfde boodschap naar voren te komen (zowel in beeld als tekst). Een afwijkende boodschap kan verwarring brengen en zorgt voor een hogere bouncerate (bezoekers die direct je pagina weer verlaten). 
  1. Zorg voor relevante informatie 
    Speel met de inhoud van je landingspagina in op de fase waar je bezoeker zich in bevindt en communiceer op de juiste manier. Is jouw doelgroep in de oriënterende beginfase? Geef dan meer informatie. Is jouw doelgroep klaar om te converteren? Maak het ze dan zo makkelijk mogelijk zonder al te veel afleiding op de pagina. 
  1. Maak gebruik van productvergelijkingen 
    Toon je meerdere producten op één landingspagina? Verminder dan de keuzestress door één van de producten te labelen met bijvoorbeeld de titel ‘meest gekozen’ of ‘onze bestseller’. Het menselijk brein geeft de voorkeur aan weinig keuzemogelijkheden, dus help je bezoekers met kiezen. 
  1. Mobielvriendelijk
    Zorg dat je website mobielvriendelijk is! Zoals al aangegeven moet ook op de mobiele versie van je website de belangrijkste informatie boven de vouw staan. Je maakt de website op vanaf een desktop, maar de meeste bezoekers zullen via hun mobiel of tablet op je website belanden. 
  1. Zorg voor een bedankpagina 
    Toon een bedankpagina na conversie. Zodra iemand het formulier heeft ingevuld, toen je als eerste een bedankpagina. Hier laat je je waardering zien en bevestig je dat de activiteit succesvol volbracht is. Dit geeft je ook de mogelijkheid om de bezoeker mee te nemen in een ander, relevant, aanbod, ze aan je social media kanalen te verbinden of om de content met vrienden te delen. 
  1. A/B testen 
    Maak verschillende versies van je landingspagina en meet! Zo leer je jouw klanten nog beter kennen voor volgende campagnes. 

 

Bronnen:

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Gerelateerde artikelen

Tips en tricks voor het maken van social video’s

Maak jij al social video’s? Naast dat de gebruikers van social media steeds meer en liever video’s bekijken, waarderen de social media kanalen video’s ook meer dan andere content. Met video’s creëer je sneller een groter bereik, doordat ze beter in het algoritme worden opgenomen dan andere content. Het maken van social video’s is dus zeker aan te bevelen!

Vacature Senior Cloud Engineer

Als Senior Cloud Engineer ben jij hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het succesvol beschikbaar maken van IT omgevingen van onze klanten in onze eigen en de Microsoft Cloud. Voor deze rol zoeken we een senior met brede IT kennis die zelfstandig kan opereren en ook in team-verband.