Waar je voorheen graag thuis wilde werken; om even in alle rust wat weg te werken, om geen reistijd of file te hebben of om dat ene pakketje aan te nemen. Blijkt het, nu we bijna allemaal thuiswerken, iets minder ideaal en vooral minder gezellig.

Wij hebben een aantal tips en tricks voor jou verzameld, zodat jij, ook zonder collega’s om je heen, je werk leuk en motiverend houdt.

 

Tip 1: Blijf in contact met je collega’s!

Grote kans dat jij je werk leuker vindt als je goed met je collega’s overweg kan! Extra voordeel: met een goede bedrijfssfeer ben je meer gemotiveerd en productiever. Met thuiswerken kan je deze contacten missen. Het is bij thuiswerken dan ook belangrijk om kleine contactmomenten met je collega’s en werkgever in te plannen. Praat vooral niet alleen over werk, maar ook over je privé net als bij de koffieautomaat.

 

Tip 2: Plan rustmomenten in

Met thuiswerken ben je geneigd niet meer achter je beeldscherm vandaan te gaan. Je mist je loopje naar en je praatje bij de koffieautomaat. Plan je rustmomenten in! Een korte pauze zorgt ervoor dat je weer helder en gefocust verder kan werken. Uiteindelijk worden je resultaten beter. Een duidelijke win-winsituatie!

 

Tip 3: Waarborg je gezondheid

Thuiswerken kan veel afleiding veroorzaken: een kind dat aandacht wil, verzorging van huisdieren, een verbouwing bij de buren. Door deze afleiding kan het voorkomen dat jij niet op tijd je werk afkrijgt, wat voor een stressvol of beangstigend gevoel kan zorgen. Blijf in contact met je werkgever en bespreek ook deze situaties!

 

Tip 4: Regel een goede werkplek

Zorg voor een ergonomische werkplek. Stel je stoel en bureau op elkaar af. Het is belangrijk dat je een ontspannen werkhouding hebt, waarbij je schouders ontspannen zijn. Dit lukt het best als je met je ellenbogen op, of net iets boven je bureau uitkomt en je voeten op de grond.

Voorkom langdurig zitten en ga af en toe staan of maak een korte wandeling. Heb je geen verstelbaar bureau, bedenk dan welke taken je staand kan doen zoals een document doornemen of een telefoongesprek houden.

Werk, als het kan, in een aparte en rustige ruimte. Deze zorgt dat je geconcentreerder en effectiever kan werken.

 

Tip 5: Blijf in balans en houd regelmaat aan

Probeer vaste werktijden en rustmomenten aan te houden en deel deze met je collega’s en thuisfront. Zo word jij niet gestoord als je aan het werk bent en weten je collega’s wanneer ze jou kunnen bereiken. Probeer je ook niet te laten verleiden om een klein klusje in het huishouden tussendoor te doen. Het lijkt aantrekkelijk, maar je zult merken dat je daardoor steeds makkelijker, vaker en langer wordt afgeleid.

 

Tip 6: Maak een planning en stel prioriteiten

Mocht je dit nog niet doen, houd de tijd bij als je met een taak bezig bent. Als je weet hoe lang je bezig bent met een taak, stelt dit je in staat een betere planning te maken. Stel vervolgens prioriteiten, zodat je per dag de belangrijkste taken kan uitvoeren binnen jouw beschikbare uren. Schrijf deze taken in een to-do list, zodat jij een duidelijk overzicht behoudt.